ویژگی های محیط کاری سالم

آماری تاسف بار نشان می‌دهد که ۵۲.۳ درصد از آمریکایی‌ها از شغل خود راضی نیستند. شاید به این دلیل باشد که محل کار آن‌ها چیزی نیست که باید باشد و ویژگی های محیط کاری سالم را ندارد. برای بسیاری افراد کار استرس زا، پر تلاطم و نامطلوب است. به نظر می‌رسد که یک محیط کار سالم برای گذشته‌ها باشد. این‌طور نیست؟

فضای کاری سالم ممکن است بیش از آنچه که بسیاری فکر می‌کنند، مناسب باشد. یک فضای کاری سالم برای رضایت، سلامتی و حتی بهره‌وری کارمند مهم است. مطالعات نشان می‌دهد که ۳۸ درصد کارمندان، وقتی تعلق خاطر بیشتری داشته باشند، بیشتر از حد معمول بازدهی دارند و ایجاد یک محیط کاری سالم کارمند را قادر می‌سازد تا به بهترین نحو عمل کنند.

در زیر ویژگی های محیط کاری سالم را شرح می‌دهیم. ببینید محل کار شما چه امتیازی می‌گیرد!

۱. ارزش‌های مثبت

اول از همه، آیا محل کارتان باعث افزایش ارزش‌های سالم می‌شود؟ یک شرح وظیفه عالی برای شروع خوب است؛ اما مهم‌تر از آن شرکتی است که به جای حرف زدن، عمل کرده و طبق آیین‌نامه خود پیش می‌رود و مطابق با ارزش آن‌ها فعالیت می‌کند. شرکتی که به کیفیت، در کنار شیوه‌های صادقانه و اخلاقی پایبند است؛ بیشتر متعهد به ارائه محیط کاری سالم برای کارمندان خود خواهد بود.

۲.خطوط باز ارتباطی

چیزهای کمی ناامیدکننده‌تر از عدم برقراری ارتباط وجود دارد. حفظ خطوط ارتباطی باز، هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان مهم است. چنین محیطی به کارمندان کمک می‌کند تا احساس اعتبار کرده و از اینکه شنیده شده و جدی گرفته می‌شوند، خرسند باشند. دانستن اینکه ایده‌ها و عقاید آن‌ها در سازمان نقش دارد؛ می‌تواند به طور قابل توجهی روحیه افراد را در محیط کار بالا ببرد.

۳. جو سرگرم کننده و سازنده

اگر محیط کار جوی ضعیف داشته باشد؛ هیچ‌کس نمی‌خواهد سر کار بیاید. افراد می‌خواهند از آن‌ها قدردانی شده و تایید شوند و اگر مشکلی در کار پیش بیاید، مواخذه نشوند؛ این حالت فقط باعث ایجاد استرس، ترس و منفی‌نگری می‌شود. یک محل کار سالم جایی است که خلاقیت پرورش یافته و بهره‌وری در آن رشد می‌کند.

۴. تمرکز روی آموزش

شرکتی که متعهد به دنیای درحال تغییر امروز باشد؛ نیروی کار خود را برای به‌روز ماندن با تغییرات مجهز می‌کند. بهترین شرکت‌ها، اهمیت ارائه آموزش به کارمندان، به‌روزرسانی سیستم‌های قدیمی و ارائه ابزارهایی که به کارمندان کمک می‌کند تا از وقت خود بهتر استفاده کنند و در جریان رقابت در دنیای امروز بامنند، را می‌فهمند. این کار می‌تواند باعث افزایش رضایت کارمند، بهره‌وری و ایجاد محیط کار بهتر شود.

۵. رهبری مثبت

رهبری نقش مهمی در ایجاد محیط کاری سالم دارد. رهبران خوب، نمونه سالمی را برای پیروی کارمندان، ایجاد فضای آرام‌تر و مثبت‌تر، ارائه می‌دهند. همچنین رهبران خوب خطوط ارتباطی را تقویت می‌کنند و تلاش می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که کل این عملیات تا حد امکان اجرا می‌شود.

۶. کار تیمی

یکی دیگر از ویژگیهای یک محیط کار سالم، فضای کار گروهی است. جایی که کارمندان از همکاری مشترک خوشحال می‌شوند و مدیریت در آنجا کار می‌کند تا مطمئن شود که فضا به درستی اداره می‌شود.

در محل کاری ایده آل، همه از نقش خود آگاه هستند و می‌دانند که چگونه در تصویری بزرگ‌تر جای بگیرند. چنین فضایی جایی است که کارمندان احساس حمایت می‌کنند و با یکدیگر برای رسیدن به هدفی مشترک همکاری می‌کنند.

۷. تعادل کار و زندگی

شغلی که تعادل بین کار و زندگی را ترویج می‌کند؛ می‌تواند به عنوان محل کاری سالم در نظر گرفته شود. بهترین کارفرمایان می‌دانند که وقتی کارمندانشان نگران زندگی شخصی خود نباشند؛ رضایت شغلی بالاتری دارند و بیشتر روی کار متمرکز می شوند.

اگر شغل شما دارای تمامی ویژگی های محیط کاری سالم است؛ تبریک می‌گوییم. شما برنده‌اید! فرصت خوبی است که در جای مناسبی قرار دارید. اما اگر نشانه‌هایی از کار سالم در شغل شما نیست؛ ممکن است بخواهید درباره محل کار مناسب خود تجدید نظر کنید. از خود بپرسید که آیا زمان آن رسیده است تا به دنبال شغلی باشید که دارای محیط کاری است که باعث احساس رضایت، خوشحالی و خشنودی کنید؟

منبع: سایت همرو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *