همه چیز درباره دورکاری

دورکاری به همین سادگی‌ها نیست و باید بگوییم که هرکسی نمی‌تواند یک دورکار حرفه‌ای باشد. همه می‌گویند که دورکاری آینده مشاغل است اما از نظر ما این موضوع همین الان هم اتفاق افتاده. چرا که بسیاری از شرکت‌ها برای استخدام نیروهای توانمند، بهره‌گیری از مزیت رقابتی، کاهش هزینه‌ها و … به دورکاری روی آورده‌اند. حتی شیوع ویروس کرونا هم باعث افزایش دورکاری در سطح جهان شده است. در این مقاله از نکات و اصول دورکاری به شما می‌گوییم که بتوانید همانند یک حرفه‌ای در خانه به دورکاری مشغول شوید.

بسیاری از سازمان‌های سنتی در حال کوچ به سمت دنیای مجازی هستند تا از کسب‌وکاری آفلاین به کسب‌وکاری آنلاین و پویا تبدیل شوند. همین اتفاق باعث شده تا فرهنگ دورکاری مورد توجه قرار بگیرد. بسیاری از صنایع و شرکت‌ها مثل دل، آمازون و اپل به دنبال استخدام نیروهای دورکار هستند و مسیر شغلی افراد در حال تغییر است.

در این مقاله از تجربیات دورکاران حرفه‌ای استفاده شده است تا بتوانید یک راهنمای جامع درباره اصول دورکاری داشته باشید. اما اول باید ببینید که دورکاری برای شما مناسب است؟ چه مزیت‌ها و معایبی برای شما دارد؟ صادقانه بگوییم که دورکاری برای همه افراد مناسب نخواهد بود.

دورکاری

دورکاری چیست؟

دورکاری می‌تواند یک شغل پاره‌وقت، تمام‌وقت یا پروژه محور باشد که شخص خارج از محیط کاری،‌ آن را انجام می‌دهد.

یعنی شما می‌توانید در هر مکانی از خانه گرفته تا پارک، کافی‌شاپ و حتی فضای کار اشتراکی به دورکاری مشغول شوید. تمامی کارها در دورکاری به تلفن‌همراه، لپ‌تاپ و اینترنت نیاز دارد، پس باید توجه داشته باشید که دسترسی به اینترنت از مهم‌ترین اصول دورکاری است.

بر اساس تحقیقات FlexJobs، تعداد آگهی برای استخدام دورکارها از سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ حدود ۵۱ درصد افزایش داشته است. آمار دقیقی از تعداد افرادی که کاملا به صورت دورکاری کار می‌کنند وجود ندارد. بعضی از افراد هم هستند که بخشی از کار خود را در محیط کار و بخش دیگری از وظایفشان را خارج از محیط کار انجام می‌دهند. اما به این افراد دورکار گفته نمی‌شود.

دورکاری واقعا به چه معناست؟

قطعا دورکاری به معنای کار کردن از خانه نیست.

اگر شما یک یا دو روز از هفته را به کار کردن در خانه اختصاص می‌دهید، به این معنا نیست که دورکار هستید. بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌ها برای کارکنان خود برنامه کاری منعطفی طراحی می‌کنند تا فرد به انتخاب خودش بعضی از روزها را در خانه و بعضی دیگر را در شرکت کار کند.

شما ممکن است به هر دلیلی مثل سرماخوردگی، نیاز به تمرکز و … در خانه بمانید و از آنجا کار کنید. اما این به معنی دورکاری نیست و شما دورکار نیستید. دورکاری یعنی اینکه شما برای سال‌ها، ماه‌ها و حتی یک عمر تصمیم بگیرید که سبک زندگی متفاوتی را تجربه کنید و تنها خارج از محیط کار مشغول به انجام وظایفتان شوید.

انواع تیم‌های دورکاری چگونه است؟

دورکاران معمولا متعلق به تیم‌ها و فرهنگ‌های مختلفی هستند و به همین دلیل شیوه کاری آن‌ها با یکدیگر متفاوت است.

۱. تیمی از مناطق جغرافیایی متفاوت

این افراد در مناطق جغرافیایی بسیار دورتر از شرکتی که با آن قرارداد دارند زندگی می‌کنند. به همین دلیل از لحاظ زمان، اختلاف بین کارفرما، دورکاران و هم‌تیمی‌ها بسیار زیاد است. با این‌حال بسیاری از شرکت‌ها، استخدام چنین افرادی را ترجیح می‌دهند تا بتوانند در ماطق مختلف  با اختلاف زمانی متفاوت به مشتریان جهانی خود خدمت‌رسانی کنند.

تیم‌های Buffer، MeetEdgar و  Automattic، دورکاری از مناطق جغرافیایی متفاوت را تجربه می‌کنند. در چنین شرایطی تنها یک یا دو نفر از تیم (تعداد انگشت شماری) در مناطق جغرافیایی بسیار دورتر از شرکت هستند و مابقی اعضای تیم به صورت فیزیکی در سازمان حضور دارند.

۲. بدون تیم

اگر خیلی اهل ارتباطات نیستید و کار کردن در فضای آرام و خلوت را ترجیح می‌دهید، احتمالا باید بدون تیم دورکاری کنید. دورکاری فقط برای تیم‌ها نیست بلکه فریلسنرها (آزادکارها) هم می‌توانند به صورت فردی یا مشارکتی دورکاری کنند.

بیشتر فریلسنرها سال‌هاست که دورکاری می‌کنند البته به جز بعضی از آن‌ها که برای اجرای پروژه‌ها به استخدام شرکت‌ها در می‌آیند و با تیم‌های سازمانی همکاری می‌کنند. برای درونگراها و کسانی که می‌خواهند همزمان با چندین شرکت کار کنند، سبک فریلسنر بدون تیم انتخاب مناسبی است.

تنها مشکل این سبک، این است که نمی‌توانید امنیت شغلی و آینده خود را تضمین کنید و احتمالا در سبک زندگی خود باید همیشه به مسائل مالی توجه کنید.

مزایای دورکاری چیست؟

افزایش بهره‌وری، انعطاف، استقلال، تمرکز بیشتر و … تنها بخشی از مزایای دورکاری است اما با توجه به راهنما و اصول دورکاری، باید بدانید که این مزیت‌ها خیلی بیشتر است:

۱. دیگر نیاز نیست تا برای محل کار خود خرید کنید.

بسیاری از کارمندان مجبور هستند که برای محل کار خود، لباس رسمی بخرند و پول زیادی صرف ناهار کنند، هزینه رفت‌وآمد بدهند و … اما دورکاران هیچ دغدغه‌ای برای پوشیدن لباس مناسب، هزینه حمل‌ونقل یا خورد و خوراک خود نخواهند داشت بلکه می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند.

۲. دیگر نیاز نیست که دو ساعت زودتر از خواب بیدار شوید.

اگر بخواهید به سرکار بروید، احتمالا باید دو ساعت زودتر بیدار شده، آماده شوید و به سمت محل کار خود حرکت کنید تا به موقع برسید. اما به عنوان یک دورکار می‌توانید، زمان شروع به کار خود را مشخص کنید و تنها چند دقیقه قبل از آن از خوابی بیدار شوید و دیگر استرسی برای دیر رسیدن نخواهید داشت.

۳. در هوای بد، سرکار نخواهید رفت.

در زمستان و فصل سرد با شروع بارش‌ها، احتمالا رفت‌وآمد به محل کار سخت خواهد بود. اما اگر دورکار باشید دیگر نگرانی نخواهید داشت.

۴. انرژی بیشتری بعد از کار خواهید داشت.

ممکن است بعد از ساعت کاری در راه برگشت به خانه خود، در ترافیک گیر کنید یا مسافت زیادی را بروید. این اتفاق می‌تواند شما را از لحاظ جسمی و روحی به شدت خسته کند و انرژی شما را بگیرد. اما اگر در خانه بمانید و از آنجا کار کنید تقریبا چند ساعتی از رفت‌وآمد اضافه را حذف می‌کنید و پس از اتمام کارهایتان انرژی بیشتری خواهید داشت و می‌توانید این زمان را برای وقت گذراندن با خانواده، آموزش و انجام کارهای تفریحی اختصاص دهید.

۵. در زمان استراحت، هر کاری بخواهید می‌توانید انجام دهید.

چون دیگر مجبور نیستید در محل کار زمان استراحت و ناهار خود را با همکارانتان بگذرانید، می‌توانید در آن زمان آشپزی کنید، کتاب بخوانید یا حتی کمی بخوابید.

۶. دیگر مجبور نیستید که غر زدن‌های همکارتان را تحمل کنید.

معمولا در محیط کار به دلیل غر زدن‌های همکاران، سوال پرسیدن‌ها و … تمرکز زیادی نخواهید داشت و این اتفاق به ویژه برای کارهایی که به تمرکز و خلاقیت بالایی نیاز دارد، یک مانع بزرگ است. تیم کپی رایتینگ شرکت Copify چون به خلاقیت بالایی نیاز دارند، به صورت دورکاری مشغول هستند.

سروصدا در محیط کار می‌تواند، افراد را خسته، مضطرب و ناراحت کند. به همین دلیل دورکاری راه‌حل جالبی برای جلوگیری از این اتفاقات است.

۷. می‌توانید فضای کاری خود را با نیازهایتان سازگار کنید.

معمولا افراد از خوب نبودن صندلی، میز و فضای کاری در محل کارشان شکایت می‌کنند. به عنوان یک دورکار، شما می‌تواند مطابق با نیازهایتان، محل کار خود را آماده کنید. حتی می‌توانید در کافی‌شاپ، هنگام سفر یا هر جای دیگری که راحت هستید کار کنید.

۸. می‌توانید شادتر باشید.

اگر برای شاد بودن نیاز دارید تا وقت بیشتری را با دوستان یا خانواده خود بگذرانید، دورکاری را امتحان کنید. شما در دورکاری زمان آزاد بیشتری خواهید داشت و هزینه‌های اضافی‌تان برای رفت‌وآمد و … کمتر می‌شود. به همین دلیل می‌توانید بیشتر تفریح کنید. حتی می‌توانید زمان بیشتری بخوابید تا آرامش بیشتری داشته باشید.

معایب دورکاری چیست؟

معمولا همه دورکارها با مشکلات یکسانی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، به همین دلیل راهنما و اصول دورکاری برای همه افراد یکسان است. فراموش نکنید که همه سازمان‌ها به شما برنامه کاری منعطف نخواهند داد و به دنبال استخدام دورکار نیستند. به همین دلیل باید بدانید که دورکاری هم درست مانند سایر مشاغل است و می‌تواند معایبی هم داشته باشد.

۱. تنها می‌شوید.

اگر در یک تیم حضور داشته باشید به دلیل آنکه با فعالیت‌های تیم‌سازی درگیر هستید، کمتر احساس تنهایی و انزوا می‌کنید. به عنوان یک دورکار شما زمان بیشتری را تنها در خانه و به دور از همکاران خود می‌گذرانید، تعامل و ارتباطات اجتماعی شما کمتر می‌شود و در نهایت احساس تنهایی می‌کنید.

بهتر است که بعضی وقت‌ها به دیدار همکاران خود بروید و در جمع‌هایشان حضور داشته باشید یا در کافی‌شاپ‌ها و فضاهای اشتراکی کار کنید تا با افراد جدید ملاقات کنید.

۲. حواستان پرت می‌شود.

اگر در خانه بمانید، احتمالا وسوسه می‌شوید تا کمی بیشتر کتاب بخوانید، فیلم ببینید و بیرون بروید. این حواس‌پرتی‌ها می‌تواند تمرکز شما را از کار کردن دور کند. بهتر است تا این حواس‌پرتی‌ها را کنترل کرده و برای کار کردن و اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید.

۳. فعالیت فیزیکی کمتری خواهید داشت.

فعالیت فیزیکی مثل راه رفتن برای سلامت واقعا نیاز است. اگر در خانه بمانید و به سر کار نروید، احتمالا فعالیت فیزیکی کمتری هم خواهید داشت چرا که دیگر مجبور نیستید برای رسیدن به محل کار خود بیرون بروید و مقداری قدم بزنید. بهتر است که برای خود برنامه ورزشی درنظر بگیرید، به باشگاه بروید یا در خانه ورزش کنید.

۴. با تیم خود به مشکل خواهید خورد.

همه افراد تیم نمی‌توانند به صورت دورکاری کاملا به مسئولیت خود عمل کنند. برای اینکه بتوانید یک تیم را به خوبی مدیریت کنید باید ابتدا آن‌ها را خوب بشناسید و ارتباطات خوبی با آن‌ها داشته باشید، در غیر این صورت ممکن است تیم شما به خوبی کار نکند، وظایفشان را انجام ندهند و سوتفاهم‌هایی بینشان شکل بگیرد.

حتما روش‌های ارتباطی مختلفی را امتحان کنید. به شما پیشنهاد می‌کنیم تا از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه و وظایف استفاده کنید و از طریق تماس تلفنی با افراد در ارتباط باشد تا میزان مشکلات و خطاها را به حداقل برسانید.

۵. از گفته‌های کارفرما ممکن است که ناراحت شوید.

با توجه به اینکه کارفرما نمی‌تواند مستقیما روی کار شما نظارت داشته باشد، ممکن است با شک و تردید با شما صحبت کنید و همین اتفاق می‌تواند شما را ناراحت کند. بهتر است تا کیفیت کار خود را حفظ کنید و از روند پیشرفت پروژه با کارفرمای خود صحبت کنید. آن وقت دیگر کسی به شما شک نخواهد داشت. همچنین بهتر است تا با استفاده از نرم‌افزارهای مختلف، زمان و میزان فعالیت خود را ثبت و ذخیره کنید.

لیندی ویزمن می‌گوید: «مردم اغلب فکر می‌کنند که دورکارها در طول روز هیچ کاری انجام نمی‌دهند و این یک سوءبرداشت بزرگ است؛ چرا که بر اساس مشاهدات افرادی که به صورت دورکاری کار می‌کنند، خیلی بیشتر از افرادی که در شرکت هستند مشغول به کار می‌شوند.»

۶. تجهیزات شما از کار می‌افتند.

با توجه به اینکه کار افراد دورکار کاملا به اینترنت،‌ لپ‌تاپ و … وابسته است، ممکن است که هر لحظه تجهیزات آن‌ها مشکل پیدا کند. مثلا نیاز به آپدیت داشته باشد یا اینترنت قطع شود. در چنین مواقعی که اینترنت قطع می‌شود به مکان‌هایی بروید که وای‌فای رایگان دارند و اگر تلفن هوشمند و لپ‌تاپتان از کار افتاد، حتما برای پشتیبان یک کامپیوتر قدیمی داشته باشید تا مشکلی برایتان پیش نیاید، برنامه‌ریزی برای بحران از اصول دورکاری حرفه‌ای است.

منبع: سایت همرو

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *