اینترنت اشیاء چیست؟

اینترنت اشیا (Internet of Things: IoT) تبدیل به موضوعی داغ برای صحبت در محل کار و خارج از آن شده است. IoT مفهومی است که نه تنها پتانسیل این را دارد که بر نحوه ی زندگی مان تاثیر گذارد، بلکه روش کار کردنمان را نیز می تواند تغییر دهد. اما دقیقاً اینترنت اشیاء چیست؟ و چه تاثیراتی بر روی ما به همراه خواهد داشت؟

پیچیدگی های زیادی در مورد اینترنت اشیاء وجود دارد، اما در اینجا قصد داریم بیشتر به مفاهیم پایه ای آن بپردازیم. مباحث تکنیکی تر را به بعد موکول می کنیم و اساس آن را توضیح می دهیم. پس با توضیحات پیش نیاز شروع می کنیم.

اینترنت باند پهن بطور گسترده ای قابل دسترس است، هزینه ی اتصال به اینترنت کاهش یافته است، دستگاه ها و ابزار های بیشتری با قابلیت های وای-فای طراحی و تولید می شوند، هزینه های فناوری بر خلاف گذشته پایین آمده است، و نفوذ تلفن های هوشمند بیش از حد انتظار بالا  است. تمام این حقایق باعث شده اند طوفان «اینترنت اشیاء» با استقبال عظیمی روبرو شود.

پس حقیقتاً اینترنت اشیاء چیست؟

بخواهیم ساده توضیح دهیم، اینترنت اشیاء به مفهوم پایه ای اتصال تمام دستگاه ها با یک کلید روشن و خاموش به اینترنت و نیز به یکدیگر اشاره می کند، از تلفن های شخصی و دستگاه های قهوه ساز و چای ساز گرفته تا ماشین های ظرفشویی، هدفون ها، روشنایی ها، و ابزار های پوشیدنی و تقریباً هر چیزی که فکرش را بکنید.

 این مفهوم حتی شامل اجزای ماشین ها مانند موتور جت یک هواپیما، یا مته ی یک دستگاه استخراج نفت نیز می شود. همانطور که گفتیم، مادامیکه یک دستگاه کلید خاموش و روشن شدن داشته باشد، این شانس را دارد که بخشی از اینترنت اشیاء باشد. سازمان تحلیلگر گارتنر پیش بینی می کند تا سال ۲۰۲۰ بیش از ۲۶ میلیارد دستگاه متصل به اینترنت خواهیم داشت، این تعداد اتصال خیلی زیاد است (البته برخی نیز تخمین می زنند این تعداد حتی بیشتر از این نیز خواهد بود و به بیش از ۱۰۰ میلیارد می رسد.

اینترنت اشیاء در واقع شبکه ای عظیم از اجزای متصل به اینترنت و نیز بهم متصل است که این اجزا می تواند شامل افراد نیز باشد. بنابراین روابط بین افراد با یکدیگر خواهد بود، افراد با اشیاء و اشیاء با یکدیگر.

اینکه تاثیر اینترنت اشیاء بر زندگی ما چگونه خواهد بود را در پست های آتی بحث خواهیم کرد، اما همین قدر بگوییم که قانون جدید برای آینده ما این خواهد بود که : «هرآنچه که قابلیت اتصال داشته باشد، متصل خواهد بود»، اما واقعاً چرا باید بر روی زمین این تعداد دستگاه های متصل که با هم در ارتباطند وجود داشته باشد؟ در بخش بعدی به توضیح این مساله خواهیم پرداخت. پاسخ شما به این سوال چیست و فکر می کنید مزیت اینترنت اشیاء برای زندگی ما چه خواهد بود؟  

منبع: سایت رسپینا

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *