اهمیت تولید محتوا در بازاریابی و برندینگ

برندینگ یا برندسازی چیست؟

برند نام و نمادی است برای یک شرکت و معمولا منظور ما از برندینگ (Branding) همان برندسازی است. به مجموعه فعالیت‌ها و برنامه‌هایی که در طی آن سعی می‌شود یک برند هویت و شخصیت خاص خودش را پیدا کند، برندسازی میگوییم.

برندینگ باعث افزایش ارزش مطلوب برند شرکت در بین جامعه خواهد شد و ذهنیت مردم را در مورد خصوصیات و هویت شرکت مورد نظر به شکلی هدفمند تغییر می‌دهد. برای مثال مردم برند شما را با نمادی خاص بیاد می‌آورند و آن را به عنوان یک شرکت مورد اعتماد می‌شناسند.

به بیان دیگر برندینگ یعنی جا انداختن دلایلی که مردم را ترغیب میکند که با تداعیات ذهنی خود اقدام به خرید محصولات شما کنند. عوامل بسیار زیادی در برندسازی اهمیت دارند که میتوان به تبلیغات سازماندهی شده و نمادسازی اشاره کرد. اما این همه‌ی برندینگ نیست و بازاریابی محتوا یا تولید محتوا برای تبلیغات، روش‌های جدیدی هستند که در برندینگ و تبلیغات اهمیت به سزایی دارند.

تولید محتوا با هدف بازریابی

تولید محتوا انواع مختلفی دارد که فارق از فرم و شکل، هدف تولید انواع محتوا باهم متفاوت است. اجاز دهید با ذکر یک مثال این مطلب را روشن کنیم. یک محتوای تبلیغاتی برای یک محصول هدفی جز معرفی و تبلیغ آن محصول ندارد.

به این نوع از تولید محتوا بعضا محصول نویسی میگویند. در این زمینه پیشنهاد میکنم مقاله محصول نویسی، تولید محتوای فروشگاه اینترنتی را مطالعه فرمایید.

برای مثال فرض کنید شما یک سایت فروشگاهی در زمینه پوشاک نخی زنانه دارید. طبیعتا شما برای محصولات خود اقدام به محصول نویسی میکنید. این درحالی است که شما میتوانید محتوایی با عنوان فواید البسه نخی برای بانوان بنویسید که هیچ گونه اشاره مستقیمی به محصول خاصی نداشته باشد.

مخاطب با مطالعه این محتوا به فواید البسه نخی پی خواهد برد و و ترغیب به خرید محصولات شما خواهد شد. این نوع از تولید محتوا که در جهت آگاهی بخشی مخاطب تولید میشود و به طور مستقیم تبلیغ محصولی را نمیکند در زمره بحثی به نام بازاریابی محتوا قرار دارد.

در واقع شما به طور غیر مستقیم محتوایی را تولید کرده اید که هدف آن بازاریابی برای محصول شما است اما یک محتوای تبلیغاتی نیست. بازاریابی محتوا (Content Marketing) یکی از مباحث جدید در دیجیتال مارکتینگ است که به استفاده غیر مستقیم تولید محتوا در بازاریابی و تبلیغات تاکید می‌کند.

تولید محتوا با هدف بازاریابی برای یک وبسایت سعی می‌کند به وسیله تولید محتوای مفید و هدفمند، کاربران خود را تبدیل به مشتری کند. در بازاریابی محتوا به بررسی دلایل تولید محتوا پرداخته میشود و مخاطب و رفع نیازهای او دارای اهمیت و اولویت است. بنابراین بازاریابی محتوا بر خلاف محتوای تبلیغاتی، تنها روی معرفی و بیان محسنات محصولات خود متمرکز نخواهد شد.

مواردی همچون کتاب یا کتابچه‌ای که توضیحاتی درباره‌ی فواید یک محصول ارائه می‌کند یا یک فیلم ویدئویی آموزشی که به صورت رایگان در اختیار مخاطب قرار میگیرد نمونه‌هایی از تولید محتوا با هدف بازاریابی است.

تولید محتوا در برندینگ

بیشتر صاحبان مشاغل برای برندینگ کسب‌ وکار خود، تنها به انواع روش های تبلیغاتی صرف متوسل می‌شوند و از بازاریابی محتوا غافل هستند.

امروز متخصصین برندسازی به این نتیجه رسیده‌اند که اگرچه شعارهای تبلیغاتی و رنگ و ظاهر لوگوی هر برندی دارای اهمیت است اما این ها کافی نیست. استفاده از تولید محتوای هدفمند یکی از روش‌های جدید در برندیگ و بازاریابی است.

محتوای تبلیغاتی صرفا برای تبلیغ یک محصول است که توسط رسانه های تبلیغاتی و اسپانسرهای مختلف انتشار می یابد. اما در برندسازی با محتوا، محتوایی مفید که حاوی مطالب مورد نیاز مشتری است در اختیار او قرار می گیرد و در آن به طور ضمنی به نام تجاری هدف، اشاره میشود.

در طی محتوای ارائه شده مخاطب را باید به صورت تلویحی به نام برند متوجه کرد، اما این کار باید به قدری ظریف و ماهرانه انجام شود که محتوا را از پیام اصلی آن که ارائه اطلاعات کاربردی و ارزشمند به کاربر است دور نکند و محتوا جنبه تبلیغاتی صرف به خود نگیرد.

در بازاریابی محتوا نباید فراموش کنید که هدف شما از تولید محتوا، تبلیغ برند تجاری‌تان نیست و در نظر گرفتن سلایق و نیازهای مشتریان در اولویت قرار دارد. باید مشخص کنید که مشتریان شما چه کسانی هستند وچه مطالب و موضوعاتی برای آنها اهمیت دارد.

امروزه آگهی های تبلیغاتی کم اثر شده‌اند و شما برای برندسازی نام تجاری خود نیاز به تولید محتوای مناسب بر اساس استراتژی بازاریابی محتوای برنامه ریزی شده دارید. اما با اینکه بازاریابی محتوا موثر تر از تبلیغات صرف است همواره هزینه کمتری نسبت به تبلیغات سنتی دارد.

راه‌اندازی یک سایت و تولید محتوا برای آن یا ساخت یک اکانت در شبکه های اجتماعی، نسبت به تبلیغات مرسوم در محیطهای آنلاین و آفلاین هزینه‌‌ زیادی ندارد. بنابراین لزوم درک و استفاده درست از تولید محتوا در برندیگ میتواند شما را زودتر و بهتر به اهدافتان برساند.

منبع: سایت لایوتایپ

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *